چرا در آخر نماز سلام میگوییم؟
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۴۱۷۴۲
چرا در نماز سلام میدهیم؟ به نقل از مشروح هدف از این سه سلام: «ایها النبی، علینا و علی عبادالله الصالحین، علیکم» چیست؟ منظور از سلام اول ظاهراً مشخص است که رسول اکرم (ص) است، اما مفهوم سلام دوم (علینا و علی عباد الله الصالحین) و سلام سوم (علیکم) چیست؟
سلام در زبان و ادبیات عرب به معنای درود بوده، و از این باب هم در زمان ملاقات و هم در زمان خداحافظی کاربرد دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ترجمه
«درود و سلام بر توای پیغمبر، و رحمت و برکات خدا بر تو باد».
«درود و سلام از خداوند عالم بر ما نماز گزاران و تمام بندگان خوب او».
«درود و سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما مؤمنین باد».
با توجه به این ترجمه مشخص میشود که ضمائر موجود به چه کسانی برگشت میکند.
در باب معنای سلام نیز امام صادق (ع) فرمودهاند: معنای سلام در انتهای نماز، امان است؛ یعنی کسی که امر خداوند و سنت پیغمبر (ص) را با اخلاص و خشوع انجام میدهد، برای او از بلای دنیا امان و از عذاب آخرت نجات است؛ و سلام اسمی از اسمای الهی است.
مردی از امیرمؤمنان (ع) پرسید: معنای «السلام علیکم...» چیست؟ امام فرمود: «پیشوای مترجمان فرمایش خداست و در وقتی که «السلام علیکم...» خطاب به همگان میگوید، به معنای آن است که همگی از عذاب خدا در روز قیامت مصون هستید».
همین «معنای سلام» و «جایگاه» آن سبب شده است که در پایان نماز نیز سلام بگوییم:.
چون کسی که فریضه نماز را انجام داده، به نوعی خود را از عذاب سلامت بخشیده است. امام صادق (ع) میفرمایند: معنى سلام در آخر هر نماز امان است، یعنى کسى که امر پروردگار متعال را به جا آورد و به سنت پیغمبر خدا به حال خضوع و خشوع عمل کند پس او از بلاء دنیا و از عذاب آخرت در امن مى شود. منبع: مشروح
منبع: پارسینه
کلیدواژه: نماز سلام در نماز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۴۱۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روشهای جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روشهایی سنتی تبلیغ نیست
ایسنا/ایلام مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام با تاکید بر اینکه روشهای جدید در تبلیغات دین به معنای کم رنگ شدن روشهای سنتی تبلیغ نیست، گفت: تمام تلاش ما اجرای برنامههای اثربخش با برونسپاری فعالیتها به مردم است و تمام تلاش ما این است که از ظرفیت رسانهها و فضای مجازی به خوبی استفاده کنیم، چراکه اگر در رسانه کم کاری کنیم ضربه خواهیم خورد.
حجتالاسلام والمسلمین «علی رحیمی» با حضور در ایسنا، اظهار کرد: در دنیای امروز تبلیغات در همه عرصهها اهمیت زیادی دارد که این مهم در امور دینی که برنامه زندگی بشر است اهمیت صدچندان پیدا کرده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام جامعه قرآنی، کانون مداحان، بسیج، و رسانهها را از جمله پشتوانههای مردمی این اداره کل برای اجرای برنامهها عنوان و تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که این ظرفیتها را با هم برای تبلیغات درست و بهنگام و اثرگذار هماهنگ کنیم.
رحیمی بر تلاش برای بومیسازی تبلیغات تأکید کرد و ادامه داد: راهاندازی منبر مجازی بر اساس زیستبوم استان از دیگر برنامههای تبلیغات اسلامی استان ایلام است.
وی برونسپاری فعالیتها را از دیگر برنامههای این اداره کل اعلام کرد و گفت: مراسم ۱۲ ساعتهی نیمه شعبان امسال یک نمونه از این فعالیتها بود که برای اجرای آن از هیئتها و موکب داران دعوت شد و مردم هم مشارکت بسیار قابل توجهی داشتند و مردم هم علاقه خود را بیش از دیگر برنامهها نشان دادند و برای برگزاری مراسم دههی کرامت نیز برای پای کار آوردن جامعه مداحان، اصناف و هیئات مذهبی برنامه داریم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام برپایی پاتوقهای گفتوگو، استفاده از ظرفیت متدینین، برنامهریزی برای قشر خاکستری و اجرای برنامهها در محیطهای عمومیتر را از دیگر برنامههای این اداره کل عنوان کرد.
انتهای پیام